Nora Eisinger, M.Sc.

Research Associate

Special Education - focus on Hearing and Communication, including inclusive education

ReaDi project

Office address:

Leopoldstraße 13

Room 3524

80802 Munich

Directions

Room finder

  • Müller, C., Avemarie, L., Heck, M., Eisinger, N., Aghaei, M., Marks, S., & Becker, C. (2025). So wie du bist, bist du ganz genau richtig – Kirsten Boies Werk inklusiv, digital und mehrsprachig (vor-)lesen. In C. Ott, R. Hübner, & C. Rémi (Hrsg.), Kirsten Boie. Leseperspektiven und Lernpotentiale (1985–2025) (Bd. 14, S. 75–94). Wissenschaftlicher Verlag Trier.
  • Avemarie, L., Becker, C., Müller, C., Aghaei, M., Marks, S., & Eisinger, N. (2025). Inklusive Sprachbildung mit mehrsprachigen digitalen Bilderbüchern: Konzeptioneller Rahmen und pädagogisch-didaktische Leitlinien für das Vorlesen mit tauben, schwerhörigen und hörenden Kindern. Sprachförderung und Sprachtherapie in Schule und Praxis, 14(2), 62–70.
  • Eisinger, N., Aghaei, M., Becker, C., Marks, S., Stutzer, A., Müller, C., & Avemarie, L. (2024). Vorlesepraktiken von Eltern tauber und schwerhöriger Kinder. Frühförderung Interdisziplinär, 43(3), 135–154. https://doi.org/10.2378/fi2024.art13d

  • Aghaei, M., Avemarie, L., Müller, C., Marks, S., Eisinger, N., & Becker, C. (19.-20. September 2025). Vorlesen mit tauben und schwerhörigen Kindern: Mehrsprachige digitale Bilderbücher und Trainings für Eltern und pädagogische Fachkräfte [Vortrag]. 27. Hannoverscher Cochlea-Implantat-Kongress, Hannover, Germany.
  • Müller, C., Becker, C., Eisinger, N., Aghaei, M., Marks, S., & Avemarie, L. (2025, September 17–19). Shaping the New Picturebook – How to Create and Mediate Inclusive and Intercultural Learning Experiences through Multilingual Digital Picturebooks [oral presentation]. 10th European Network of Picturebook Research Conference, Lisbon, Portugal.
  • Marks, S., Becker, C., Aghaei, M., Avemarie, L., Eisinger, N., & Müller, C. (8. Juli 2025). Shared book reading with deaf and hard of hearing children in multilingual settings: Fostering parents and educational professionals [Konferenzvortrag]. International Congress on the Education of the Deaf (ICED), Rom, Italien.
  • Eisinger, N., Müller, C., Becker, C., Aghaei, M., Imhof, S., Marks, S., & Avemarie, L. (2024, 19. September). Shared Book Reading: What Factors Affect the Shared Book Reading Practices of Parents with Deaf and Hard of Hearing Children? [oral presentation]. 53. DGPs Congress, Vienna, Austria.
  • Müller, C., Avemarie, L., Aghaei, M., Eisinger, N., Imhof, S., Marks, S., & Becker, C. (2024, 15.–19. September). Vorlesen mit printmedialen und digitalen Bilderbüchern - empirische Ergebnisse zu Vorlesepraktiken von pädagogischen Fachkräften in inklusiven Kontexten [Vortrag]. Symposium Deutschdidaktik, Mainz, Germany.
  • Aghaei, M., Eisinger, N., Becker, C., Müller, C., Marks, S., Stutzer, A., & Avemarie, L. (2024, August 11–16) Early Language and Literacy Education by Parents of Deaf and Hard of Hearing Children through Shared Book Reading [oral presentation]. World Congress of the International Association of Applied Linguistics (AILA), Kuala Lumpur, Malaysia.
  • Müller, C., Stutzer, A., Becker, C., Eisinger, N., Aghaei, M., Marks, S., & Avemarie, L. (2024, June 22–24) L1x2: Dual First Language Acquisition in Sign Language and Spoken Language with Digital Picturebooks [oral presentation]. 14th Conference of The International Association for Research in L1 Education (ARLE), Melbourne, Australia.
  • Aghaei, M., Marks, S., Avemarie, L., Müller, C., Eisinger, N., Stutzer, A., & Becker C. (2024, May 15–17) Shared Book Reading Practices of Parents with Deaf and Hard of Hearing Children: Predictors, Challenges and Requirements [oral presentation]. The 6th International Conference on Family Centred Early Intervention for Children Who Are Deaf or Hard of Hearing (FCEI), Bad Ischl, Austria.
  • Becker, C., Müller, C., Aghaei, M., Eisinger, N., Imhof, S., Marks, S., & Avemarie, L. (2024, 8. Mai). Reading Digital: Inklusive Sprachbildung mit mehrsprachigen digitalen Bilderbüchern in Laut- und Gebärdensprache [Konferenzbeitrag]. 57. Konferenz der Arbeitsgemeinschaft der Leiterinnen und Leiter der Bildungseinrichtungen für Gehörlose und Schwerhörige (BuDiKo), Dornbirn, Österreich.
  • Eisinger, N., Aghaei, M., Müller, C., Becker, C., Imhof, S., Marks, S., & Avemarie, L. (2024, April 26–27). Shared Book Reading with Deaf and Hard of Hearing Children within Diverse Family Contexts [oral presentation]. British Association of Teachers of Deaf Children and Young People BATOD National/FEAPDA/NCSE Joint Congress, Dublin, Ireland.
  • Müller, C., Becker, C., Imhof, S., Eisinger, N., Aghaei, M., Marks, S., & Avemarie, L. (2024, 04. März). Das BMBF-Forschungsprojekt ReaDi – Reading Digital: Inklusive Sprachbildung mit mehrsprachigen digitalen Bilderbüchern in Laut- und Gebärdensprachen – Ein Einblick in empirische Ergebnisse zu den Herausforderungen und Bedarfen von Erziehungsberechtigten hinsichtlich des Vorlesens mit (digitalen) Bilderbüchern [Vortrag]. 9. Treffen des Netzwerks Bilderbuchforschung, online.
  • Stutzer, A., Avemarie, L., Becker, C., Eisinger, N., Aghaei, M., Marks, S., & Müller, C. (2024, January 12). Future Social Participation through Inclusive Language Education by using Digital Picturebooks in Sign Language and Spoken Languages [oral presentation]. Next Generation Literacies - Social Participation in Linguistically Diverse Societies, Hamburg, Germany.
  • Aghaei, M., Marks, S., Avemarie, L., Müller, C., Eisinger, N., Stutzer, A., & Becker, C. (2023, 18. November). Vorlesen für taube und schwerhörige Kinder: Vorlesepraktiken in Familien, Herausforderungen und Bedarfe [Vortrag]. 29. Jahrestagung des Deutschen Fachverbandes für Gehörlosen- und Schwerhörigenpädagogik (DFGS), Münster, Germany.
  • Eisinger, N., Stutzer, A., Becker, C., Müller, C., Aghaei, M., Marks, S., & Avemarie, L. (2023, 04. November). Vorlesen in der Inklusion: Das BMBF-Projekt Reading Digital zur inklusiven Sprachbildung mit mehrsprachigen digitalen Bilderbüchern in Laut- und Gebärdensprachen [Vortrag]. Herbsttagung der Arbeitsgruppe Empirische Sonderpädagogische Forschung (AESF), Münster, Germany.
  • Avemarie, L., Müller, C., Aghaei, M., Eisinger, N., Marks, S., Stutzer, A., & Becker, C. (2023, 04. Juli). Bimodale Mehrsprachigkeit inklusiv – Das BMBF-Projekt „Reading Digital: Inklusive Sprachbildung mit mehrsprachigen digitalen Bilderbüchern in Laut- und Gebärdensprachen“ [Vortrag]. Vortrag im Rahmen der Ringvorlesung zu DaZ und inklusive Bildung (Friedrich-Alexander-Universität), Nürnberg, Germany.
  • Müller, C., Becker, C., Aghaei, M., Eisinger, N., Marks, S., Stutzer, A., & Avemarie, L. (2023, 02. Juni). Vorlesen mit printmedialen und digitalen Bilderbüchern in mehrsprachigen Kontexten – Erste Ergebnisse einer Pilotstudie mit Erziehungsberechtigten und pädagogischen Fachkräften [Vortrag]. Konferenz des Vereins Fachdidaktik Deutsch (FDD), Fribourg, Switzerland.
  • Eisinger, N., Becker, C., Müller, C., Aghaei, M., Marks, S., Oberleiter, D., Stutzer, A., & Avemarie, L. (2023, May 11). Shared (Digital) Picture Book Reading with DHH Children in Spoken and Sign Language – First Results of a Pilot Study with Parents and Pedagogical Professionals [oral presentation]. Nordic Network on Disability Research (NNDR) 16th Research Conference, Reykjavik, Iceland.
  • Müller, C., Becker, C., Aghaei, M., Eisinger, N., Marks, S., Stutzer, A., & Avemarie, L. (2023, 24. April). Zum Stand der Dinge – Einblicke in das BMBF-Projekt ReaDi – Reading Digital: Inklusive Sprachbildung mit mehrsprachigen digitalen Bilderbüchern in Laut- und Gebärdensprachen [Vortrag]. Treffen Metavorhaben, Köln, Germany.

Resume

Since 12/2022
Research associate in the BMBF joint project “ReaDi – Reading Digital: Inclusive language education with multilingual digital picture books in spoken and sign languages.”
Since 12/2022
Outpatient work as a psychological psychotherapist in training at the outpatient clinic of the KIRINUS CIP Academy in Munich.
04/2021 – 09/2022
Practical work as part of training as a psychological psychotherapist in the psychosomatic (Simssee Clinic, Bad Endorf) and psychiatric (kbo IAK, Fürstenfeldbruck) fields.
Seit 10/2020
Training as a psychological psychotherapist for adults with a focus on depth psychology at the KIRINUS CIP Academy in Munich.
01/2020 – 03/2021
Worked as a research assistant in the department for university and teaching development, evaluation, and quality management at Robert Schumann University in Düsseldorf.
10/2014 – 08/2020
Studied general psychology at the University of Regensburg and Heinrich Heine University Düsseldorf – graduated with a Master of Science degree.