Research focus

  • Phonetic basics
  • Educational language and communication tactics
  • Informal diagnostics, support planning, expert opinions
  • Supervision of special education school internships
  • Specific didactic issues (e.g., rhythmic-musical education, children and adolescents with APD)

  • Leonhardt, A., & Fiocchetta, S. (2025). CI-Träger der ersten Generation. HNO, 73(4), 242–248.
  • Avemarie, L., Steiner, K., & Fiocchetta, S. (2025). Analysebögen: Hören und Kommunikation. In M. Schlegel (Hrsg.), Schulpraktika begleiten: Praxiserprobte Arbeitshilfen für Mentorinnen und Mentoren (S. 259–269). Raabe.
  • Avemarie, L., Fiocchetta, S., Ruppert, C., & Siebert, L. (2025). Studieren, Lehren und Forschen - das Profil des Lehrstuhls für Sonderpädagogik - Förderschwerpunkt Hören und Kommunikation einschließlich inklusiver Pädagogik an der LMU München. Hörgeschädigtenpädagogik(3), 140–147.
  • Ludwig, K., & Fiocchetta, S. (2023). Sprachwissenschaft. In A. Leonhardt & T. Kaul (Hrsg.), Grundbegriffe der Hörgeschädigtenpädagogik. Ein Handbuch (S. 409–412). Kohlhammer.
  • Leonhardt, A., & Fiocchetta, S. (2023). Rhythmik/Rhythmisch-musikalische Erziehung. In A. Leonhardt & T. Kaul (Hrsg.), Grundbegriffe der Hörgeschädigtenpädagogik. Ein Handbuch (S. 251–254). Kohlhammer.
  • Leonhardt, A., Tarcsiova, D., Lechta, V., Schmidtova, M., Ludwig, K., Fiocchetta, S., Lindner, B., Grabbert, I., & Tomaskov, M. (2022). 20 Jahre deutsch-slowakische Forschungsaktivitäten: Bericht zur Zusammenarbeit der LMU München und der UK Bratislava im Bereich der Sonderpädagogik. Sonderpädagogische Förderung heute, 67, 106–108.
  • Fiocchetta, S. (2013). Entwicklung, Erarbeitung und Evaluation der Broschüre „CI für Kinder: Informationen für gehörlose und schwerhörige Eltern über das Cochlea-Implantat“ (Dissertation). Fakultät für Psychologie und Pädagogik, LMU München.
  • Leonhardt, A., Lechta, V., Ludwig, K., Schmidtová, M., & Fiocchetta, S. (2011). Stand der schulischen Integration Hörgeschädigter in Bayern und der Slowakei: Ergebnisse einer komparativen Studie. Spuren, 53, 34–40.
  • Leonhardt, A., Fiocchetta, S., Vogel, A., Schmidtová, M., & Lechta, V. (2009). CI für Kinder. Informationen für gehörlose und schwerhörige Eltern über das Cochlea-Implantat. Eigenverlag.
  • Fiocchetta, S. (2009). Barrierefreie Information – Entwicklung und Evaluation einer Aufklärungsbroschüre für Gehörlose und hochgradig Hörgeschädigte über die Cochlea-Implantat (CI)-Versorgung bei Kindern. Median-Verlag.
  • Fiocchetta, S., Lechta, V., Ludwig, K., Leonhardt, A., & Schmidtová, M. (2009). Schulreform in der Slowakischen Republik. Zeitschrift für Heilpädagogik, 60(9), 331–337.
  • Leonhardt, A., Fiocchetta, S., & Vogel, A. (2009a). Gehörlose und CI? Wie verständlich müssen Informationen für Gehörlose sein? Ergebnisse der Evaluation der Broschüre „CI für Kinder. Informationen für gehörlose und schwerhörige Eltern über das Cochlea-Implantat.“ In Deutsche Gesellschaft für Audiologie (Hrsg.), TagungsCD, 12. Jahrestagung Innsbruck 11.–14. März.
  • Leonhardt, A., Fiocchetta, S., & Vogel, A. (2009b). Wie müssen Informationsmaterialien für gehörlose und hochgradig hörgeschädigte Personen beschaffen sein? Hörgeschädigtenpädagogik, 63(3), 123–127.
  • Dierner, S. (2007). Entwicklung von Informationsmaterialien über die CI-Versorgung von gehörlosen und hochgradig hörgeschädigten Eltern. Vierteljahreszeitschrift für Heilpädagogik und ihre Nachbargebiete, 4, 333–335.

  • Fiocchetta, S., & Steiner, K. (2024, 12. April). Gesprächsführung im schulischen Kontext [Workshop]. Fortbildung des Berufsverbands Deutscher Hörgeschädigtenpädagogen (BDH) und des Deutschen Fachverbands für Gehörlosen- und Schwerhörigenpädagogik (DFGS), Hamburg, Germany.
  • Fiocchetta, S., & Steiner, K. (2023, 25.–28. September). Beratung und Gesprächsführung [Workshop]. Feuersteintagung des Berufsverbandes Deutscher Hörgeschädigtenpädagogen, Ebermannstadt, Germany.

Profile

Since 08/2016
Academic advisor at the Chair of Education for the Deaf and Hard of Hearing
2013
Doctorate (Dr. phil.)
2011 – 2016
Special education teacher, Special Education Center with a focus on hearing, Munich, Johanneskirchen
2009 – 2011
Teacher training college at the Support Center for Hearing Impairment, Munich, Johanneskirchen, Second State Examination for Teaching at Special Schools
2006 – 2009
Project assistant and doctoral candidate at the Chair of Education for the Deaf and Hard of Hearing at LMU Munich (topic: development, compilation, and evaluation of the brochure “CI for Children: Information for Deaf and Hard of Hearing Parents about Cochlear Implants”)
2005
First state examination in hearing impairment education with primary school teaching methods Topic of written thesis: Surdology – a theoretical presentation of the subject area and comparison of its practical implementation in Bavaria and Slovakia
2000 – 2005
Studied education for the hearing impaired at LMU Munich