Forschungsschwerpunkte

  • Transparenz und Erklärbarkeit (intelligenter) Technologien
  • User Experience und Human-Centered Design
  • Mensch-Technik/-Roboter Interaktionen (z. B. KI, Smart Home, Raumintelligenz)

Werdegang

Seit 2023
Wissenschaftliche Mitarbeiterin am Lehrstuhl für Wirtschafts- und Organisationspsychologie, Ludwig-Maximilians-Universität München
2020-2023
Master of Science in Wirtschafts-, Organisations- und Sozialpsychologie, Ludwig-Maximilians-Universität München
2017-2023
Bachelor of Science in Psychologie, Universität Mannheim

Publikationen

  • Hein, I., & Diefenbach, S. (2025). Towards a Comprehensive View on Technology Transparency: A Cross-Technology Investigation of Psychological and Design Factors Around Users’ Transparency Need and Perception. International Journal of Human–Computer Interaction, 1-18.https://doi.org/10.1080/10447318.2025.2502983
  • Hein, I., Cecil, J., & Lermer, E. (2024). Acceptance and motivational effect of AI-driven feedback in the workplace: An experimental study with direct replication. Frontiers in Organizational Psychology, 2, 1468907.https://doi.org/10.3389/forgp.2024.1468907

  • Hein, I., Diefenbach, S., & Ullrich, D. (2023). Designing for technology transparency – Transparency cues and user experience. Gesellschaft für Informatik e.V. https://doi.org/10.18420/muc2023-up-448
  • Hein, I. (2023). From Black Box Systems to Transparent Technologies – Improving the User Experience Through Explanatory Cues. In L. Chuang, A.-C. Hensch, E. Wögerbauer, & J. Bornemeier (Chairs), Proceedings of the 5th German Human Factors Summer School 2023. German Human Factors Summer School. Section of Engineering Psychology of the German Psychological Society (DGPs). https://doi.org/10.5281/zenodo.10490096

Forschungsprojekte

  • Seit 2024: "TransforM – Transparency for Machinery in Personal Pervasive Smart Spaces", gefördert von der DFG
  • 2023: "PerforM – Personalities for Machinery in Personal Pervasive Smart Spaces" gefördert von der DFG