Kurzbeschreibung
Geboren in Immenstadt im Allgäu. Studium des Lehramts an Gymnasien (2009–2014), Master of Education Pädagogisch-Psychologische Forschung (2013-2014) und Bachelor Mathematik (2010–2013) an der Universität Augsburg mit einem Erasmus-Stipendium in Turin, Italien (2011–2012). Studentische Hilfskraft und Tutor (2011–2014) und seit 2014 wissenschaftlicher Mitarbeiter am Lehrstuhl für Psychologie der Universität Augsburg. Promotionsstudium im Rahmen des Programms "Empirische Bildungsforschung" der GGS Augsburg und Promotionsstipendiat der Studienstiftung des deutschen Volkes. 2017 Promotion in Psychologie an der Universität Augsburg mit einer Arbeit zur Motivation von Wissenschaftler*innen, für die er 2018 mit dem Universitätspreis der GdF der Universität Augsburg ausgezeichnet wurde. Mehrere Forschungsaufenthalte, u.a. an der University of Rochester (USA) bei Prof. Andrew Elliot (11–12/2016), McGill University (Kanada) bei Prof. Nathan Hall (03–04/2019), University of Korea (Südkorea) bei Prof. Mimi Bong (02/2020). Koordinator der EARLI Motivation and Emotion SIG (2019-2021 und seit 2023) und ECR Co-Chair der AERA Motivation SIG (2019-2021). Seit Juli 2019 Fellow am College for Interdisciplinary Educational Research (CIDER). 2020 Auszeichnung mit dem Robert J. Menges New Researcher Award 2020 (AERA FTED). Habilitation und Erteilung der Venia Legendi im Fach pädagogische Psychologie und empirische Bildungsforschung (2021). 2023 für seine vielversprechende Forschung im Bereich der Lehr-Lernforschung mit dem Eric de Corte Preis von der EARLI ausgezeichnet. Sommer 2024 Gastprofessor für Lehr-Lernpsychologie in der Schule, Universität Wien. Seit Oktober 2024 Professor für Pädagogische Psychologie, Ludwig-Maximilians-Universität München.
Ausgewählte Publikationen
Vollständiges Schriften- und Vortragsverzeichnis (Deutsch)
Complete List of Publications and Talks (Englisch)
Google Scholar
Web of Science
- Daumiller, M., & Dresel, M. (2022). Temporal dynamics between faculty goals, burnout/ engagement, and performance in teaching and research: A latent change score approach. Contemporary Educational Psychology. Advanced online publication. https://doi.org/10.1016/j.cedpsych.2022.102124. PsyArXiv:cd49h.
- Bardach, L.*, Daumiller, M.*, & Lüftenegger, M. (2022). Multiple social and academic achievement goals: Students' goal profiles and their linkages. The Journal of Experimental Education, 1–21. Advanced online publication. https://doi.org/10.1080/00220973.2022.2081959.
- Daumiller, M., Fasching, M., Steuer, G., Dickhäuser, O., & Dresel, M. (2022). From teachers' personal achievement goals to students' perceptions of classroom goal structures: Via student-directed goals and specific instructional practices. Teaching and Teacher Education, 111, 103617. Advanced online publication. https://doi.org/10.1016/j.tate.2021.103617. PsyArXiv:mvfth.
- Daumiller, M., Janke, S., Hein, J., Rinas, R., Dickhäuser, O., & Dresel, M. (2021). Do teachers’ achievement goals and self-efficacy beliefs matter for students’ learning experiences? Evidence from two studies on perceived teaching quality and emotional experiences. Learning and Instruction. Advanced online publication. https://doi.org/10.1016/j.learninstruc.2021.101458. PsyArXiv:5926v.
- Daumiller, M., Rinas, R., Hein, J., Janke, S., Dickhäuser, O., & Dresel, M. (2021). Shifting from face-to-face to online teaching during COVID-19: The role of university faculty achievement goals for attitudes towards this sudden change, and their relevance for burnout/engagement and student evaluations of teaching quality. Computers in Human Behavior, 118, 106677. Advanced online publication. https://doi.org/10.1016/j.chb.2020.106677. PsyArXiv:yuwh8.
- Daumiller, M., Grassinger, R., Engelschalk, T., & Dresel, M. (2021). SEEQ-DE: Konstruktion und Überprüfung einer deutschsprachigen Adaption des Instruments "Student Evaluation of Educational Quality" (Marsh). Diagnostica. Advanced online publication. https://doi.org/10.1026/0012-1924/a000274. PsyArXiv:ma3x9.
- Daumiller, M., Rinas, R., & Jaitner, D. (2021). The relevance of stability and change of achieve- ment goals for self-regulated motor learning processes and outcomes. Sport, Exercise, and Performance Psychology. Advanced online publication. https://doi.org/10.1037/spy0000260. PsyArXiv:3yvna.
- Daumiller, M., Bieg, S., Dickhäuser, O., & Dresel, M. (2020). Humor in university teaching: Role of teachers’ achievement goals and self-efficacy for their use of content-related humor. Studies in Higher Education, 45(12), 2619–2633. https://doi.org/10.1080/03075079.2019.1623772. PsyArXiv:hs8gn.
- Daumiller, M., & Dresel, M. (2020). Researchers’ achievement goals, work stress, and professional development: Results of three studies. Contemporary Educational Psychology, 61, 101843. Advanced online publication. https://doi.org/10.1016/j.cedpsych.2020.101843. PsyArXiv:3cj5z.
- Daumiller, M., & Janke, S. (2020). Effects of performance goals and social norms on academic dishonesty in a test. British Journal of Educational Psychology, 90(2), 537–559. https://doi.org/10.1111/bjep.12310. PsyArXiv:c8uzk.
- Daumiller, M., Stupnisky, S., & Janke, S. (2020). Motivation of higher education faculty: Theoretical approaches, empirical evidence, and future directions. International Journal of Educational Research, 20. https://doi.org/10.1016/j.ijer.2019.101502.
- Daumiller, M., Dickhäuser, O., & Dresel, M. (2019). University instructors’ achievement goals for teaching. Journal of Educational Psychology, 111(1), 131–148. https://doi.org/10.1037/edu0000271. PsyArXiv:pbmxy.
- Daumiller, M., & Dresel, M. (2019). Supporting self-regulated learning with digital media using motivational regulation and metacognitive prompts. Journal of Experimental Education, 87(1), 161–176. https://doi.org/10.1080/00220973.2018.1448744. PsyArXiv:evumb.
- Daumiller, M.*, & Janke, S.*. (2019). The impact of performance goals on cheating depends on how performance is evaluated. AERA Open, 5(4), 1–10. https://doi.org/10.1177/2332858419894276. PsyArXiv:drf6k.
- Daumiller, M. (2018). Motivation von Wissenschaftlern in Lehre und Forschung: Struktur, Eigenschaften, Bedingungen und Auswirkungen selbstbezogener Ziele. Wiesbaden: Springer VS. https://doi.org/10.1007/978-3-658-21182-0.